A szakmában történt (vagy történni fog)

Logisztika: javítani kell az EU-pályázati folyamaton

Az MLSZKSZ szerint a 2015 óta megjelent logisztikai pályázatok nem tudtak olyan sikeresek lenni, mint a korábbi ciklusban kiírtak, így lényegesen kevesebb uniós fejlesztési pénz talált gazdára az ágazatban. Ennek oka, hogy a pályázatok egyes feltételeit nem az iparág sajátosságai szerint határozták meg, így az elmúlt években sok cég nem is indult ilyen pályázatokon. A másik ok az, hogy a sokszor egy évig is eltartó bírálati folyamat – a beruházási árak gyors változása miatt – gyakran tarthatatlanná tette a benyújtott terveket. A logisztikai szolgáltatóközpontok szövetsége szerint mindez azért is rossz, mert az ipar és a logisztika kéz a kézben járnak: nem lesz kellően hatékony az iparfejlesztés és versenyképes az ipar, ha a logisztikai iparág nem fejlődik ezzel párhuzamosan.

Nyugdíjasokkal a munkaerőhiány ellen

Tavaly országos átlagban 15% fölé nőtt a munkahelyi fluktuáció – akár magas- vagy középfokon képzett szakemberekről, akár szak- vagy betanított munkásokról van is szó. Tömegesen hagyják el még az átlagnál jobb bért nyújtó állásukat is olyanok, akik a hazai, de főleg nyugat-európai munkaerőpiacon várnak-keresnek jobb lehetőséget, méltányosabb fizetést. A kormány eközben a nyugdíjas szövetkezeti foglalkoztatásban is lehetőséget lát arra, hogy a hazai munkaerő-tartalékot mozgósítsák – mondta Parragh László, az MKIK elnöke, aki maga is elismerte: a munkaerőhiány már a növekedés korlátja Magyarországon.

A KSH adatai szerint alapján az idei év első negyedévében 80 ezer betöltetlen álláshely volt, majdnem 20 ezerrel több az egy évvel korábbinál – zömmel a feldolgozóiparban, az adminisztratív, a szolgáltatást támogató területen, az infokommunikációs ágazatban, az egészségügyben, az építőiparban, a szállítmányozás-raktározásban van.

Nem lesz robotadó Magyarországon

Tervezik-e robotadó bevezetését? – kérdezte a három ellenzéki képviselő a kormány innovációs és technológiai miniszterét a Parlament Vállalkozásfejlesztési Bizottsági meghallgatásán, ahol felvetődött az úgynevezett robotadó esetleges bevezetésének kérdése annak kapcsán, hogy az élőmunkaerő a rohamosan fejlődő gépesítés következtében egyre nagyobb arányban szorul ki a termelésből. Így egyre nagyobb arányban váltja ki a technológiai fejlődésnek köszönhetően a munkavállalókat a robotizáció. Ez nemcsak munkaerőpiaci változásokat eredményezhet, de a kieső munkavállalók miatt elmaradó adók és járulékok a költségvetés számára is bevételkiesést okozhatnak. A szakminiszter szerint a robotadó „csak példa a téma megoldására irányuló lehetséges javaslatokra”. Ugyanakkor jelezte: „olyan vélemény is létezik, mely szerint a robotizáció miatt a termelésből kiszoruló élőmunkaerő problémájára nem adópolitikai megoldást kell találni”. Palkovics László leszögezte: a kormány nem tervezi robotadó bevezetését.

Felhő az európai repülés felett

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint nagyon nehéz helyzetben van az európai légiközlekedés, mert a repülőterek és légi útvonalak túlzsúfoltak, túlszabályozott a jogi környezet, és több felesleges adóforma is nehezíti az üzemelést. A világ túlzsúfolt, kapacitáshiányos repülőtereinek fele Európában van, mert a légitársaságok járatnyitásait a repülőterek nem követték fejlesztésekkel, beruházásokkal. Emellett a légi útvonalak is egyre telítettebbek, mivel nincs egységes európai égboltkoncepció, emiatt egyre nagyobb késések keletkeznek. Az IATA most alulról próbálja meg elindítani a folyamatot: a kormányoktól kéri nemzeti légiközlekedési stratégiák kidolgozását.

E-biznisz: folyamatos a drágulás

A logisztikai cégek már 2017 végén emelték a kézbesítési árakat az online vásárlásoknál, és a tendencia azóta is folyamatos, amit a vásárlók is megéreznek majd – állítja a GKI Digital és az arukereso.hu kutatása. A magyar vevők tavaly 33 milliószor rendeltek terméket online, ezek 70%-át külső logisztikai cég juttatta célba (minden 4. rendelést személyes bolti, vagy saját üzemeltetésű átadóponti átvétellel kértek a vásárlók). A kiszállítás gyakran díjmentesen történt, de a marketingcélú ingyenesség generálta árverseny a csúcsidőszakokban kiszállítási problémákat okozott – így a legnagyobb kereskedők többsége pluszkapacitásokat, preventív intézkedéseket vezetett be, és részben ezek miatt árat emelt. Tény, hogy az utánvétes csomagok kezelése munka- és költségigényesebb: a kézbesítőnek személyesen kell felkeresnie a vevőt, sőt, kártyás fizetőterminál hiányában készpénzt kell kezelnie.

Idén 20 éves a Verbis

A specializáció korában ritka, hogy egy gépkereskedés és gépes szolgáltató több tucat cég termékeit forgalmazza és biztosítsa azok szerviz- és alkatrész-ellátását. Az idén 20. éve működő Verbis Kft. azonban ilyen: az építőipar, az anyagmozgatás és a mezőgazdasági gépek terén több tucat cég termékeit kínálja 5000 aktív partnerének. A mára bő 2 milliárdos forgalmat bonyolító családi vállalkozás az eredetivel megegyező minőségű és garanciális értékű utángyártott alkatrészek és felújítások terén is egyedülálló szolgáltatást nyújt.

Nemcsak áram válthatja a dízelt...

hanem folyékony gáz is: a Shell a napokban nyitotta meg első belgiumi LNG (Liquefi ed Natural Gas – cseppfolyósított földgáz) töltőállomását. A magyar Waberer’s szerint az LNG-hálózat bővülése lendületet adhat a cseppfolyós gázzal működő kamionok elterjedésének, amellyel jelentősen csökkenthető a közúti fuvarozásból származó károsanyag-kibocsátás és zajterhelés. Mind több fuvarozócég választja az LNG-t, ami takarékosabb, kisebb a zaj- és környezetterhelése.

no