fbpx

Az innovatív szállítási megoldások 90 éve

Írta: Szerkesztőség - 2018 július 30.

Az emberi elme nagyszerűségét nemcsak a szellemi, hanem a műszaki-technológiai vívmányok is méltatják – különösen az olyan pályaívek, mint Hub van Doorne holland mérnöké, akinek 90 éve nyitott sörgyári műhelyéből egy világraszóló sikertörténet indult útjára a mai DAF-kamionokkal.

Így kerültek a versenytársak elé

Van Doorne 1928. április 1-jén nyitotta meg kis gyártóműhelyét a hollandiai Eindhoven városában. A szerény kezdetek után a DAF egy világméretű vezető tehergépkocsi-gyártóvá fejlődött, amely az innovációra, a minőségre és a szállítási hatékonyságra helyezi a legnagyobb hangsúlyt. A Van Doorne’s Aanhangwagen Fabrieknél (rövidítve a DAF-nál) a pót- és félpótkocsik gyártásánál az egyik újdonság egy speciális hegesztési eljárás volt, amelynek révén a járművek nagy teherbírásukkal és kisebb saját tömegükkel tűntek ki a versenytársak közül. A másik páratlan újdonság a DAF 1936-ban bemutatott konténerszállító pótkocsija, amelyet arra terveztek, hogy gyorsan lehessen fel-, illetve lerakodni konténereket vasúti kocsikról. Ez egy nagyon korai példája volt az intermodális fuvarozásnak, amellyel a DAF a világ egyik első, konténerszállító pótkocsikat gyártó vállalatává vált. Nem sokra rá 3, 5 és 6 tonnás tehergépkocsi-alvázak előállításával elindult az a tehergépkocsi-gyártó vállalat, amelyet ma is ismerünk.

Élvonalban a saját motorokkal is

A DAF története során élen járt a sajátmotor-fejlesztésben is, így motorjait már 1959-ben turbóval, majd 1973-tól töltőlevegő-hűtéssel látta el, s folyamatosan kisebb fogyasztású motorokat fejlesztett. A 2005-ben alkotott PACCAR MX motor már azért kerül a DAF összes nehéz-tehergépkocsijába és a Kenworth, illetve Peterbilt teherautók csaknem felébe, mert már figyelemre méltóan kis motorfordulatszámnál is nagyon hatékonyak, s így takarékosak is.

Hasonlóan haladt a komfortos sofőrfülkék fejlesztése is, amelyek nemcsak a szervizelés, hanem az üzemeltetési költség, a biztonság és a kényelem terén is etalonnak számítanak a mai napig.

Erre tart a DAF élvonalbeli innovációja

A DAF teherautóinak kiváló minőségét és innovatív jellegét mutatják az elnyert szakmai-iparági díjak (öt Év Tehergépkocsija díj: 1988, 1998, 2002, 2007 és 2018) is. A jövőbeni innovációk egyik fő irányát természetesen a tehergépkocsi-konvojozás fejlesztése jelöli ki. A DAF már 2015-áben bemutatta e megoldását, az EcoTwin járműrendszert, amelyben a konvoj járművei automatikusan követik a felvezető tehergépkocsit, így kevesebb fogyasztással és CO2-kibocsátással közlekednek, támogatva a gördülékenyebb forgalomáramlást. Az EcoTwin sikere révén csak a DAF vesz részt az angliai konvojozási kísérletekben. A DAF emellett vezető európai technológiafejlesztési projektekben is részt vesz, hogy széles körű tapasztalatokat szerezzen az alternatív elektromos és hibrid hajtásláncokkal.

A DAF legjei világszerte

Nem csoda, hogy a világméretűvé fejlődött DAF termékeit a világ több országában gyártják, és öt földrészen, 1100 független márkakereskedőnél értékesítik. Tehergépkocsijaik mellé a PACCAR Parts és a PACCAR Financial által nyújtott élenjáró szolgáltatások biztosítanak támogatást.

A DAF kiváló tehergépkocsik teljes választékával áll rendelkezésre, amelyek az iparág legkisebb üzemeltetési költségeit, legnagyobb szállítási hatékonyságát és legmagasabb szintű járművezetői kényelmét kínálják” – mondta Preston Feight, a DAF elnöke.