Transpack 2018 V. szám

A mindenre kiterjedő digitalizáció várható hatása mindennapi életünkre és így az ellátási láncokra (gyártókra, kereskedőkre, logisztikai szolgáltatókra) is megkerülhetetlen kihívásokat támaszt. Hol van ez már ahhoz a 4P modellhez képest, amit egy generációval korábban még a logisztika iskolapadjában tanultunk? Közelebb, mint gondolnánk, hisz ugyan valóban a drónok és az automata raktárak korszakát éljük, digitalizált már a teljes életünk (a magánéletünket is beleértve), ugyanakkor nincs olyan szerelőcsarnok, gyár vagy a legmodernebb gyárnak egy hátraeső üzemegysége legalább, ahol ne „örökölt gépsorok” lennének.

Mindannyian tudjuk, hogy miről beszélek, több évtizedes targoncákról, felrakó gépekről, elavult, bár még működő technológiákról. Ezek beilleszthetősége a digitális technológiákban – Ipar 4.0 ide vagy oda – már több mint kihívás.

A logisztika szerves része a szállítmányozás is, ami viszont már nemcsak generációk, hanem évezredek tapasztalatán alapul. Gondoljunk csak bele: olyan kereskedelmi útvonalak vannak (sőt, reneszánszukat is élik), mint a több mint 2000 éves Selyemút. A 19. század végéig ezek bonyolult hálózatát még egyáltalán nem értelmezték, csupán részei voltak annak a nemzetek közötti kapcsolatrendszernek, amelyek mára komoly geopolitikai és globális kereskedelmi kérdésekké váltak. És gyorsan tegyük hozzá: népek, kultúrák, találmányok, vallások és eszmék elterjedésének segítői is voltak. Boncolgathatnánk még tovább a logisztika, szállítmányozás szerepét, feladatkörét, de sosem érnénk a végére.

Összeállításunkhoz szakmai feltöltődést, az MLBKT Kongresszus és a TRANSLOG Connect Konferencia résztvevőinek pedig sikeres értekezéseket, a digitalizáció világában további új tapasztalatokat kívánok!

Addig is hasznos olvasást kívánok!

Sándor Ildikó
főszerkesztő

Lapszámban megjelent cikkek

Dinamikus fejlődése és a beérkező megrendelések számának növekedése miatt a SZATMÁRI Kft.-nek radikális megoldásra volt szüksége raktártechnológiája kapacitásainak bővítéséhez.
Kiskőrösön nemcsak a gazdák, hanem a nyomdaipari cég is a bajai gép-nagykereskedéstől vásárol.
Az elektromobilitás rendszerelemeinek (járművek, akkumulátorok, töltők) – jelentős ütemű műszaki fejlődése lehetővé teszi, hogy az e-autózást továbbgondolva, annak logisztikai (személy- és teherszállítási) alkalmazásával is foglalkozzunk.
A szakmában történt (vagy történni fog)
A Magyar Csomagolási Verseny az elmúlt évtizedek során nemzetközi közéletben is szerepet kapott a Csomagolási Világszövetség által szervezett WorldStar Csomagolási Világversenyen való részvételi jog kivívásával.
Igazodva napjaink változó logisztikai elvárásaihoz a logisztikai iparágban markáns igényként jelentkezik az infrastrukturális beruházások és fejlesztések fontossága.